Størrelsesguide til
VANS sko

Find din VANS skostørrelse med den online størrelsesberegner

Start her

Damer
Herrer

I modsætning til mange andre sporty skobrands, som typisk har oprindelse i den etablerede sportsverden – fodbold, basketball eller atletik – så har Vans’ claim to fame altid været i subkulturen; særligt skater-verdenen og med fokus på ungdommen.

Det startede i 1966, da den første Vans-butik – dengang ’The Van Doren Rubber Company – åbnede i Californien. Dengang havde skobutikken tre skomodeller, heriblandt den ikoniske ’Authentic’, som kostede mellem 2,49 og 4,99 dollars.

Der gik ikke længe fra den første butiks åbningsdag, til Vans var blevet allemandseje blandt de unge skatere over hele det sydlige Californien, som havde kastet sin kærlighed på skoenes skridsikre sål og det chunky look. Blot 10 år efter Vans-butikken først slog sine døre op, blev endnu en af brandets allermest ikoniske sneakers lanceret, nemlig ’Era’, som snart var at se på alle skate-ramper i hjemstaten. Året efter kom modellerne ’Old Skool’ og de klassiske slip-ons på markedet, og Vans voksede sig større og større og snart ud over Californiens grænser. Inden længe nåede skoene også det internationale marked. 

Selvom der i løbet af 1980’erne var bump på vejen, der næsten gav Vans dødsstødet, formåede brandet at forny sig selv og genfinde sin tidligere storhedstid. Faktisk gik det så godt, at Vans i 1991 blev børsnoteret. Mod slutningen af 90’erne begyndte brandet også at markedsføre sig til andre sportsformer end skating; blandt andre snowboarding, hvor flere atleter har taget medaljer hjem ved OL iført støvler fra Vans.

I dag er Vans et brand, som har adskillige sponsorater i ekstremsport-kategorien bag sig, designsamarbejder med markante brands og personligheder i bagkataloget og butikker over hele verden. Men alt sammen uden at miste sit DNA; Vans er stadig en dynamisk virksomhed, der med events, investeringer og designs hylder 70’ernes californiske skatere.